Uczennice z łukowskich „Alej” zaprojektowały i urządziły strefę relaksu
Region
Pt. 04.10.2024 08:32:10
04
paź 2024
paź 2024
Grupa uczennic z Zespołu Szkól nr 1 w Łukowie oraz ich kolega z Zespołu Szkól w Radoryżu Smolanym uczestniczyli wspólnie w projekcie pod hasłem „DziałaMy”. Efektem ich wspólnej pracy jest otwarta właśnie na terenie łukowskiej szkoły strefa relaksu. Miejsce to nazwali „ALECHILL”.
Projekt „DziałaMy” realizowany był od marca w międzysektorowym partnerstwie IKEA Lublin, Fundacja Sempre a Frente i Polski Czerwony Krzyż. Jego efekt poznaliśmy 3 października. W relacji z tego wydarzenie, którą otrzymaliśmy z Zespołu Szkół nr 1 im. H. Sienkiewicza w Łukowie, czytamy:3 października przyszedł czas na podsumowanie projektu i uroczyste otwarcie strefy relaksu, będącej wymiernym jego efektem. Uroczystość otwarcia uświetnili: starosta Dariusz Szustek, sekretarz powiatu Jerzy Siwiec, dyrektor zarządzający Paweł Oleszek - Fundacja Sempre a Frente, Magdalena Kaźmierak –bSadło z Oddziału Rejonowego PCK w Łukowie oraz Mikołaj Lemiech z klasy 3 Tp i Mateusz Kozak z klasy 2 Tmc, którzy występem artystyczny umilili wszystkim czas.
Uczniowie z obecnej klasy 5 Technikum Ekonomicznego i klasy 5 Technikum Handlowego przez ponad trzy miesiące, na warsztatach z zakresu wzmacniania kompetencji społecznych, liderskich, obywatelskich, pracy projektowej i metody design thinking, przygotowywali się do samodzielnego zrealizowania swojej pierwszej inicjatywy dla społeczności szkolnej.
Za zdobyte pieniądze postanowili stworzyć strefę relaksu „ALECHILL”, czyli miejsce, gdzie można wygodnie usiąść, zrelaksować się i odzyskać siły. Przy wsparciu dyrektora Tadeusza Federczyka, kierownika Roberta Józwika i konserwatora Andrzeja Grzebisza została utworzona strefa, która wychodzi naprzeciw potrzebom uczniów, tworząc dla nich przestrzenie sprzyjające odpoczynkowi, wyciszeniu i integracji. Za pozyskane środki zakupiono: stoły w zestawie z ławkami, parasole, leżaki ogrodowe, koce, kosz na koce, stojak na worki do segregacji śmieci.
Korzyści płynących ze strefy relaksu jest wiele i obejmują one całą społeczność szkolną. Przebywanie w otoczeniu innym niż korytarz szkolny i sale lekcyjne, na świeżym powietrzu, niewątpliwie zmniejsza stres, poprawia samopoczucie i ogólne zdrowie psychiczne. Tak komfortowa i bezpieczna przestrzeń sprzyja integracji uczniów z różnych klas, ale również integracji z nauczycielami, bo można tu pogadać w sytuacji poza szkolnej tak zwyczajnie o wszystkim, a to pomaga w budowaniu pozytywnych relacji i poczucia wspólnoty. Jesteśmy przekonani, że wpłynie to na lepsze skupienie się na lekcjach i pomoże w przyswajaniu wiedzy. Oprócz tego niektóre zajęcia będą mogły odbywać się w plenerze, dzięki czemu uczniowie będą bardziej kreatywni, co inspiruje do konstruktywnego, efektywnego i efektownego działania.
Uczniowie zgodnie odpowiadają, że przede wszystkim było to dla nich nowe doświadczenie. Możliwość wykorzystania „w prawdziwym życiu, w działaniu, jak to się mówi w terenie”, wiedzy którą zdobywają w szkole, bo są przecież w technikum ekonomicznym i handlowym, więc przedsiębiorczość, marketing, umiejętności negocjacyjne, skrupulatność i szeroko otwarty umysł są wpisane w ich przyszłe zawody.
„Dzięki różnorodnym warsztatom, które odbywały się podczas realizacji projektu mogliśmy z całą mocą, szlifować jeszcze inne umiejętności, na które szczególny nacisk kładzie nasza szkoła i które odgrywają istotną rolę nie tylko w sferze zawodowej, ale również mają ogromne znaczenie dla rozwoju osobistego i społecznego. Umiejętności, które pozwalają na skuteczne komunikowanie się, budowanie relacji, rozwiązywanie konfliktów oraz adaptację do różnorodnych sytuacji, czyli kreatywność, dynamizm działania, elastyczność” – podsumowuje pracę nad projektem Weronika Pałczak, uczennica klasy 5 TE.
Projekt ten jest dowodem na to, że nie potrzeba ogromnych budżetów aby zrobić coś dobrego dla społeczności lokalnej. W działaniach bowiem ważne są przede wszystkim: entuzjazm, nieszablonowy sposób myślenia, wrażliwość i empatia, a jedyne co nas ogranicza to nasza wyobraźnia.
Uczestnicy projektu, uczniowie: przedstawiciele klasy 5 Technikum Handlowego: Weronika Szczęsna, Dagmara Redas, Martyna Gil, Monika Kwirant, Natalia Czerska, Kamil Michalak; przedstawiciele klasy 5 Technikum Ekonomiczne: Oliwia Kowalska, Oliwia Kapitaniuk, Anna Osial, Weronika Pałczak, Maja Mazur i Paulina Filipek.
Opiekę merytoryczną z ramienia szkoły nad grupą uczniów sprawowały Agata Żądełek – opiekun szkolnego koła PCK, Renata Łozowska-Kopeć – wychowawca klas oraz Katarzyna Łapińska – nauczyciel, mentor. Opiekę z ramienia oddziału PCK w Łukowie sprawowała – Magdalena Kaźmierak – Sadło.
Za wsparcie, wskazówki, poświęcony czas wszystkim serdecznie dziękujemy.
Zobacz Galerię
10 Zdjęć
informacja: ZS 1 Łuków
zdjęcia: podlasie24
0 komentarze